لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد چیست؟

رشد موهای زائد امری ناخوشایند است، همه افراد با رسیدن به سن بلوغ شاهد رشد موهای زائد خواهند بود. رشد موهای زائد علاوه بر ظاهری زشت که زیبایی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه رشد آن در بعضی از نقاط بدن و اندام‌های خصوصی مانند زیر بغل باعث مشکلاتی از قبیل تعریق و بو گرفتن را به همراه دارد. روش‌های متعددی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد مانند شیو کردن، اپیلاسیون، وکس، کرم‌های موبر و… اما هیچ کدام آنها روش قطعی و دائمی برای از بین بردن موهای زائد نیست و موها بعد از مدت کوتاهی مجددا شروع به رشد می‌کند. از طرفی اصلاح یا اپیلاسیون موهای زائد باعث مشکلاتی مانند زخم، خارش، سوزش و حتی گاهی اوقات موجب تیره شدن پوست بدن می‌شود. رویش مجدد موهای زائد در مقابل وقت و هزینه که برای از بین بردن موهای زائد صرف می‌شود کاری خسته کننده و بی فایده است. برخلاف روش‌های گفته شده لیزر موهای زائد یک درمان با ماندگاری بالا، برای حذف موهای زائد بدن می‌باشد. لیزر در جلسات ابتدایی حجم موهای زائد را کم می‌کند سپس موها را نازک و از بین می‌برد. لیزر برای مدت طولانی شما را از شر رویش مجدد موهای زائد خلاص می‌کند. شاید این سوال برای شما هم ایجاد شود که لیزر موهای زائد چیست؟ و چگونه عمل می‌کند که باعث حذف موهای زائد بدن میشود؟

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد چیست؟

 

لیزر تکنولوژی است که از یک دسته نور با طول موج مشخص استفاده می‌شود که فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد این انرژی نوری به گرما تبدیل می‌شود به فولیکول مو میرسد این انتقال انرژی باعث تخریب ریشه مو می‌شود. این آسیب به فولیکول مو باعث می‌شود رشد موهای زائد در آینده مهار و تا حد زیادی به تاخیر می‌اندازد. با گذشت زمان و انجام مجدد لیزر فولیکول مو بسیار ضعیف میشود تا جایی که موها به طور دائم از بین می روند. در لیزر موهای زائد بخاطر از بین رفتن مو از ریشه، موی زیر پوستی و یا عفونت فولیکول مو(فولیکولیت) به وجود نمی‌آید. لیزر موهای زائد به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی سایر قسمت‌های پوست و بافت‌های مجاور فولیکول مو، باعث حذف موهای زائد بدن می‌‌‌‌‌‌شود.

بهتر است قبل از انجام لیزر موهای زائد محل مورد نظر را کاملا شیو کنید. در زمان انجام لیزر باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. لیزر با ایجاد گرما و تبخیر فولیکول‌ ها، موهای زائد را از بین می‌برد بنابراین ممکن است حین انجام لیزر بویی مانند بوی سوختن گوگرد به مشامتان برسد نگران نباشید. مدت زمان فرایند انجام لیزر بستگی به وسعت ناحیه لیزر دارد. لیزر موهای زائد کل بدن  در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول خواهد کشید.

لیزر موهای زائد چیست؟

کاربرد لیزر در کدام نقاط بدن است؟

از لیزر موهای زائد میتوان در تمام نقاط بدن استفاده کرد. لیزر زیر بغل، صورت، گردن، شانه، کمر، بیکینی و … در خانم ها لیزر در ناحیه بیکینی و صورت شایع تر است و در آقایان لیزر در ناحیه زیر بغل، خط ریش و پشت گردن انجام میشود.

 

لیزر باعث حذف دائمی موهای زائد بدن می‌شود

در این روش از حذف موهای زائد می‌توان گفت 70 تا 90 درصد موها برای همیشه از بین می‌رود، اما 100 درصد موها از بین نمی‌رود. از نظر علمی لیزر باعث کاهش لیزر موهای زائد می‌شود نه حذف دائمی. در واقع در یک دوره درمانی نمی‌توان همه موهای زائد را حذف کنیم اما 70 تا 90 درصدی که حذف شده اند دیگر هیچوقت رشد نخواهند کرد.

طولانی بودن دوره رویش مجدد موهای زائد یکی از مزیت‌های مهم و اصلی لیزر به شمار می‌رود. مدت زمانی که بعد از لیزر طول می‌کشد تا موها شروع به رشد دوباره کنند در هر فرد متفاوت است. این مدت زمان رویش مجدد مو به فاکتورهای زیادی بستگی دارد مثل ناحیه تحت درمان، نوع پوست و مو، آسیب دیدن و از بین رفتن فولیکول مو….

 

چرا نمی‌توان 100 درصد موهای زائد را حذف کنیم؟

برای ساختن هر تار مو، فولیکول‌ها باید از 3 فاز عبور کنند تا طی این 3 فاز تار مو ساخته می‌شود. هر فولیکول بارها این چرخه را تکرار میکند

3 فاز چرخه رشد مو عبارتند از: 

 

1.فاز آناژن یا رشد

80 تا 90 درصد موهای زائد در این فاز قرار دارند و فولیکول این فاز هموار در حال ساخت مو می‌باشد.

2.فاز کاتاژن یا موقت

رشد مو در این مرحله متوقف و ارتباط فولیکول با پیاز مو قطع می‌شود.

3.فاز تلوژن یا استراحت

10 تا 20 درصد موهای زائد در این فاز بوده و فولیکول این فاز مویی نمی‌سازد و در حال استراحت می‌باشد.

 

با توجه به 3 فاز توضیح داده شده لیزر موهای زائد تنها بر روی موهایی که در  فاز رشد هستند تاثیر می‌گذارد. در نتیجه از بین بردن موهایی که در حال رشد نیستند غیر ممکن بوده. به همین دلیل است که گفته می‌شود لیزر نمی‌تواند 100 درصد موهای زائد را ازبین ببرد.

از طرفی عوامل دیگری مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و…. وجود دارند که نمی‌گذارند موهای زائد به طور کلی حذف شوند.

 

اثر بخشی لیزر موهای زائد

 

تا به امروز تنها راه موثر برای رفع موهای زائد لیزر بوده است. تاثیر لیزر موهای زائد به دستگاه استفاده شد نیز بستگی دارد. همچنین مواردی مانند رنگ پوست، ضخامت پوست، تاثیر گذار می‌باشد بنابراین قبل از انجام لیزر همه این موارد را بررسی کنید.

به طور کلی در بعضی افراد سالها و در بعضی دیگر ماه‌ها زمان می‌برد که مو دوباره رشد کند.

برای حذف یا کاهش موثر موهای زائد بدن باید یک دوره درمانی را کامل کنید.حال هرچقدر ناحیه تحت درمان محدود یا وسیع باشد یعنی این ناحیه پشت لب باشد یا کل بدن فرقی ندارد، برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوره  درمانی لیزر را تکمیل نمایید. این دوره معمولا شامل 4 تا 6 جلسه با فواصل حدود 1ماه تا 2 ماه. معمولا از جلسه سوم بعد کاهش موها را احساس خواهید کرد. پس از پایان دوره لیزر، باید به مدت یکسال، هر 6 ماه یکبار وپس از آن سالی یکبار لیزر را شارژ کنید. دقت داشته باشید درمان لیزر را در کلینک‌ زیبایی معتبری انجام دهید و از اصل بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید. 

 

توجه داشته باشید بین جلسات لیزر وقفه ایجاد نکنید، این وقفه باعث میشود که نتیجه لیزر از بین برود و شما از اول جلسات درمانی را آغاز کنید. این امر موجب هدر رفتن هزینه و زمانی که صرف لیزر کرده اید ، می‌شود.

 

لیزر موهای زائد دردناک است؟

 

لیزر موهای زائد دردناک نیست و تنها 1 درصد از افراد احساس درد میکنند و نیاز به کرم‌های بی‌حسی کننده دارند، میزان درد لیزر به ناحیه تحت درمان و آستانه تحمل شما بستگی دارد. 

اکثر مراجعه کننده ها درد لیزر را مانند برخورد کش لاستیکی به پوست توصیف می‌کنند. بسیاری از مراجعین هیچ دردی احساس نمی‌کنند و میگویند پوستشان اندکی سوزن سوزن می‌شود. به طور کلی ممکن است کمی درد را احساس کنید ولی غیر قابل تحملی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This is a test site
Build with Digits